Autorki książki „Rozszerzanie diety niemowląt” Autorki książki „Rozszerzanie diety niemowląt” (wyd. Wymagające) / Archiwum prywatne

Magdalena Komsta: Rozszerzanie diety dziecka bardzo rzadko wygląda jak na Instagramie

– W rozszerzaniu diety nie chodzi o to, żeby dziecko stałym posiłkiem się najadło, tylko o to, by ćwiczyło umiejętność spożywania stałych pokarmów, poznawało nowe smaki i konsystencje. (...) Zbyt wczesne rozszerzanie diety zwiększa ryzyko alergii pokarmowych, niedoborów składników odżywczych i energii, nadwagi oraz otyłości – mówi psycholożka Magdalena Komsta, twórczyni bloga Wymagajace.pl.

Ewa Podsiadły-Natorska: Razem z dietetyczkami Mają Lech-Fitowską, Darią Matyjak i Marzeną Szpak napisała pani książkę „Rozszerzanie diety niemowląt” (wyd. Wymagające). Dlaczego zdecydowała się pani akurat na ten temat? 

Magdalena Komsta: Inspiracją do powstania książki były prośby od mojej społeczności. Rodzice, z którymi mam kontakt przez internet, cały czas spotykają się ze sprzecznymi informacjami dotyczącymi rozszerzania diety niemowląt.

To takie trudne?

I tak, i nie. Z jednej strony mamy oficjalne rekomendacje, są jednak napisane są fachowym, medycznym językiem, który nie dla każdego jest zrozumiały. W tych rekomendacjach brakuje też praktycznego odniesienia. Z drugiej strony mamy mnóstwo mitów powtarzanych od lat.

Rodzice słyszą wiele marketingowych przekazów sugerujących jak najwcześniejsze podawanie posiłków, szczególne papek i gotowej żywności dla niemowląt. Jest również mitologia powielana przez starsze pokolenia; kiedyś dietę rozszerzało się w zupełnie inny sposób, pierwsze soczki dostawały już dzieci kilkutygodniowe. Wiele z tych mitów nadal jest podtrzymywanych i rodzice są przez to mocno zagubieni.

Rozszerzanie diety wydaje się łatwe, bo przecież po prostu trzeba zacząć podawać dziecku inne pokarmy niż mleko, ale pojawia się mnóstwo pytań: co podać, w jakiej kolejności, kiedy, ile, w jakiej konsystencji itd. Dlatego zdecydowałyśmy się wydać książkę z podsumowaniem wszystkich zagadnień.

Kim są ekspertki, które zaprosiła pani do współpracy?

Ponieważ jestem psycholożką i promotorką karmienia piersią, nie chciałam udawać, że jestem też specjalistką od żywienia dzieci. Napisałam jeden rozdział o tym, w jaki sposób rozszerzanie diety wpływa na sen dziecka, oraz drugi o tym, jak rozszerzać dietę dziecku karmionemu piersią. Do pozostałych rozdziałów zaprosiłam trzy dyplomowane dietetyczki, które prowadzą na Instagramie profil @mamada.dietetyka i specjalizują się w żywieniu niemowląt, małych dzieci, kobiet w ciąży i karmiących. Chodziło o to, by połączyć to, co wiemy dzięki nauce z ich doświadczeniem.

Ekspertki chętnie przystąpiły do współpracy?

Jak najbardziej. Z jednej strony współautorki książki jako dietetyczki miały do tematu podejście zarówno naukowe, jak i praktyczne związane z udzielaniem konsultacji. Z drugiej strony ja, dzięki prowadzeniu Wymagajace.pl, wiedziałam, o co rodzice dopytują, więc łatwiej było nam uzupełnić tę wiedzę o fragmenty psychodietetyczne, podejmujące kwestię emocji opiekunów oraz ich wątpliwości.

Nie da się ukryć, że żywienie dzieci jest tematem, który budzi bardzo dużo emocji, zwłaszcza że na tym etapie mogą pojawiać się różne trudności związane z kształtowaniem się dobrych nawyków.

Wspomniała pani o mitach dotyczących rozszerzania diety. Które są najczęstsze?

Wielu rodziców sądzi, że dziecko musi mieć zęby, żeby móc jeść twarde pokarmy, a wcześniej może jeść tylko papki. To nieprawda, ponieważ dzieci mają twarde dziąsła. Kolejne błędne przekonanie: w sklepach znajdziemy mnóstwo słoiczków z napisem „od 4. miesiąca życia”, podczas gdy wszelkie rekomendacje mówią o tym, że zdecydowana większość niemowląt jest gotowa na rozszerzanie diety dopiero po ok. 6. miesiącu. Informacja „od 4. miesiąca życia” to wykorzystanie luki prawnej – nie jest to rekomendacja, którą należy stosować u wszystkich dzieci.

Rodzice są też często przekonani, że dzieci powinny zjeść posiłek odpowiadający porcji zamkniętej w słoiczku, dla wielu opiekunów jest on odniesieniem standardowej porcji dla niemowlaka. A w rozszerzaniu diety nie chodzi o to, żeby dziecko stałym posiłkiem się najadło, tylko o to, by ćwiczyło umiejętność spożywania stałych pokarmów, poznawało nowe smaki i konsystencje. Czasami to będą bardzo małe ilości i nie musimy stawać na rzęsach – zabawiać malucha, odwracać jego uwagę, włączać bajkę, dawać zabawki, by zjadło jak najwięcej. Nie to jest celem rozszerzania diety.

Dla takiego malucha trzeba gotować osobno?

Nie, to kolejny mit. Tak jak ten, że posiłki dla dziecka powinny być zmiksowane, gładkie.

Już od samego początku rozszerzania diety maluch może jest to samo, co dorośli – poza kilkoma wyjątkami. Dzieciom do roku nie podajemy na przykład miodu, soli ani cukru.

Przygotowując posiłki dla siebie, możemy odłożyć część porcji, dostosować konsystencję do umiejętności dziecka, a porcję dla dorosłych dosolić. Są dzieci, które przez etap jedzenia papek w ogóle nie przechodzą, bo rodzice wprowadzają im posiłki metodą BLW – bobas lubi wybór; dzieci dostają kawałki do rączki i to też jest jak najbardziej w porządku. Osobne gotowanie na dłuższą metę jest trudne, męczące i zajmuje dużo czasu.

Magdalena Komsta

Magdalena Komsta / Archiwum prywatne

Przychodzi mi do głowy jeszcze jeden mit. Wielu rodziców mylnie odbiera pewne sygnały wysyłane przez dziecko – np. częste pobudki w nocy czy ssanie piąstek – łącząc je z głodem.

Faktycznie często zachowania, które w danym wieku są absolutnie normalne, bywają interpretowane jako gotowość do rozszerzania diety. To m.in. wkładanie rączek i przedmiotów do buzi, więcej pobudek w nocy. Czasami pojawia się zainteresowanie jedzeniem, sięganie po nie, jeśli dziecko towarzyszy rodzicom w trakcie posiłku. Lecz tak naprawdę to nie są jeszcze oznaki gotowości dziecka do rozszerzania diety. Przykładowo: wkładanie rączek i przedmiotów do buzi, ssanie swoich piąstek czy paluszków jest normalnym etapem rozwoju dziecka – to tzw. mouthing (od angielskiego mouth – usta). Jest to etap odwrażliwiania jamy ustnej, przesuwania odruchu wymiotnego w głąb gardła. W ten sposób dziecko przygotowuje się do tego, że za jakiś czas będzie jadło stałe posiłki. Natomiast to jeszcze nie jest etap, kiedy dziecko jest już gotowe do rozszerzania diety, bo nawet jeśli damy mu coś do jedzenia, to ono będzie miało odruch wypychania pokarmu z buzi. Ten odruch musi zaniknąć – a zanika właśnie poprzez wkładanie sobie do ust różnych rzeczy – żeby dziecko było w stanie jeść stałe posiłki i się nimi nie krztusiło.

A budzenie się w nocy?

Mówi się o kryzysie/regresie snu w okolicach 4–5. miesiąca życia. Dziecko wtedy już dużo lepiej widzi, zaczyna się uczyć przekręcania na boki czy nawet z pleców na brzuch i z brzucha na plecy. Ćwiczy umiejętności motoryczne, odbiera dużo więcej bodźców niż do tej pory, a jednocześnie nie umie się swobodnie przemieszczać, więc jest sfrustrowane tym, że dużo by chciało, ale ciało nie nadąża za rozwojem intelektualnym. Wtedy sen często się pogarsza, jednak rodzicom może się wydawać, że chodzi o głód.

Tymczasem do 6. miesiąca życia mleko – mamy lub modyfikowane – jest wystarczającym pokarmem, który w 100 proc. zaspokaja potrzeby żywieniowe. Zwłaszcza że pierwsze posiłki są niskokaloryczne i spożywane w małych ilościach, nie ma więc możliwości, by dziecko się nimi realnie najadło.

Jaka jest więc podstawowa zdolność świadcząca o gotowości dziecka do rozszerzania diety?

Jest nią w miarę stabilne siedzenie i trzymanie głowy; dziecko nie musi samo siadać, bo dzieci siadają same dużo później niż w okolicy 6. miesiąca, ale dziecko posadzone nie powinno się przewracać ani do tyłu, ani do przodu, ani na boki. Jeżeli maluch nie trzyma stabilnie głowy, musiałby być karmiony w leżaczku, a pozycja półleżąca sprzyja zakrztuszeniu i zadławieniu. Bardzo rzadko zdarzają się dzieci 4-miesięczne, które siedzą stabilnie i nie mają odruchu wypychania pokarmu z ust.

Jakie mogą być skutki przedwczesnego rozszerzania diety?

W rekomendacjach znajdziemy informację, że możemy rozszerzać dietę między 17. a 26. tygodniem życia, czyli faktycznie pojawia się „okienko” po skończonym 4. miesiącu, jednak powinno być ono wykorzystywane w wyjątkowych sytuacjach przy wyraźnym wskazaniu lekarza.

Podawanie stałych pokarmów niegotowemu na to dziecku przede wszystkim jest niebezpieczne, bo może skutkować zakrztuszeniem. Kolejna rzecz: dzieci w tym wieku często mają odruch wypychania pokarmów z buzi. Gdy pojawia się u nich odruch obronny, a mimo to karmimy je, to często są to pierwsze negatywne skojarzenia dziecka z jedzeniem.

W rozszerzaniu diety bardziej chodzi o to, by tworzyć pozytywne nawyki i dobrą relację z pożywieniem.

Czy ze zbyt szybkim wprowadzaniem stałych pokarmów mogą się wiązać jakieś konsekwencje długofalowe?

Jeśli mówimy o rozszerzaniu diety przed 16. tygodniem życia, to udowodniono wiele negatywnych skutków zdrowotnych.

Zbyt wczesne rozszerzanie diety zwiększa ryzyko alergii pokarmowych, niedoborów składników odżywczych i energii, ale także nadwagi oraz otyłości, ponieważ zaburza zdolność regulacji głodu i sytości u małych dzieci.

Zatem nie ma się co śpieszyć.

Nie ma się co śpieszyć, bo tak naprawdę niewiele na tym zyskujemy. Ja zawsze mówię, że dopóki przez 6. miesięcy dziecko może być karmione wyłącznie mlekiem, to nie ma co sobie dokładać pracy związanej z gotowaniem, praniem śliniaków, sprzątaniem, zmywaniem itp. Lepiej poczekać. Bo pracy wokół rozszerzania diety paradoksalnie jest całkiem sporo i nie ma korzyści, które przemawiałyby za tym, by okres wyłącznego karmienia mlekiem skracać.

Z pani książki płynie bardzo ciekawy i ważny wniosek, by oddać dziecku część odpowiedzialności za proces rozszerzania diety.

Warto zastosować taki podział odpowiedzialności, że za część rzeczy odpowiedzialny jest rodzic (tzn. czy poda posiłek, jaki, w jakiej formie i kiedy), natomiast po stronie dziecka jest to, czy ten posiłek zje, a jeśli tak, to ile. I na to już nie mamy wpływu. Naszym zadaniem jest przygotowanie np. trzech propozycji posiłków dziennie, jednak na tym odpowiedzialność rodzica się kończy.

To dziecko decyduje, ile zje, bo to ono wie, czy jest głodne, na co ma ochotę i co mu najbardziej smakuje. Takie podejście kształtuje pozytywne relacje z jedzeniem i podtrzymuje wrodzoną umiejętność do samoregulacji głodu i sytości. Nie chodzi nam więc o to, żeby dziecko „krótkofalowo” zjadło dużo. Warto mieć w głowie dalszy horyzont.

A jeśli mamy dużo trudności w rozszerzaniu diety?

Jeśli z tygodnia na tydzień niewiele się zmienia, dziecko nie chce próbować nowych smaków, odmawia jedzenia, to warto się upewnić, czy jest zdrowe. Zdarzają się sytuacje, w których dziecko nie jest zainteresowane rozszerzaniem diety, bo np. ma anemię z niedoboru żelaza, co w drugim półroczu życia zdarza się często. Dziecku należy wtedy pomóc, wprowadzając suplementację żelaza pod okiem lekarza na podstawie badań krwi – często okazuje się wtedy, że apetyt wraca. Nie należy więc sobie przypisywać winy, że coś robimy źle. Czasem warto też poprosić o pomoc logopedę wczesnej interwencji lub neurologopedę, ponieważ dziecko może mieć trudności w obrębie jamy ustnej (np. skrócone wędzidełko języka lub obniżone napięcie w jamie ustnej, przez co nie może sobie poradzić z jedzeniem). Namawianie, zabawianie, odwracanie uwagi nie sprawi, że dziecko zacznie prawidłowo żuć. Przeciwnie – może sprawić, że awersja do pokarmów stałych tylko się pogłębi.

Czyli rodzice nie powinni przyjąć, że rozszerzanie diety to zabawa. Dziecko nie tylko może, ale wręcz powinno się ubrudzić, włożyć rękę do miseczki z kaszką itp.

Oczywiście. Rozszerzanie diety dla rodziców jest okazją, z jednej strony, do przyjrzenia się własnej diecie i zrobienia ewentualnych poprawek, a z drugiej strony jest to moment, by przyjrzeć się swojej elastyczności i wyluzować, podążać za dzieckiem i zrozumieć, że dzieci są tylko dziećmi. Uczą się przez zabawę, a bałagan jest czymś nieuniknionym – nawet jeśli karmimy dziecko łyżeczką.

Bardzo rzadko rozszerzanie diety wygląda jak na Instagramie. Pamiętajmy, że nasze dziecko szybciej nauczy się, czym jest jedzenie, poznając je wszystkimi zmysłami. I dzięki temu szybciej nauczy się samodzielności.

Dlatego pozwalajmy dzieciom jeść łyżeczką, widelczykiem, rękami. Z badań wiemy, że poznanie produktów  wielozmysłowo pozwala na akceptację większej gamy smaków, na lepszą dietę i lepsze żywienie w przyszłości.


Mgr Magdalena Komsta – psycholożka, terapeutka poznawczo-behawioralna bezsenności CBT-I i dyplomowana promotorka karmienia piersią Centrum Nauki o Laktacji. Certyfikowana przez International Board of Lifestyle Medicine specjalistka medycyny stylu życia – IBLM Diplomate. Twórczyni internetowa – autorka bloga dla rodziców małych dzieci Wymagajace.pl, pierwszego klubu online dla świadomych matek i ojców Parentflix.pl oraz projektu Pani Od Snu. Wspiera dzieci i rodziców od 2012 roku, występuje na konferencjach i szkoli profesjonalistów.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.