Jak skomponować dietę dla rocznego dziecka?/fot. iStock Jak skomponować dietę dla rocznego dziecka?/fot. iStock

Jak skomponować dietę dla rocznego dziecka?

Dieta rocznego dziecka ma na celu dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych, ponadto służy kształtowaniu odpowiednich nawyków żywieniowych. Jadłospis rocznego dziecka jest urozmaicony o wiele warzyw i owoców, mięso i ryby oraz produkty zbożowe. Wielkość porcji i ich częstotliwość należy dopasować do apetytu dziecka, pozwalając dojść do głosu naturalnym mechanizmom kontroli apetytu. Z drugiej strony – należy unikać częstego sięgania po przekąski i ciągłego podjadania.

Spis treści:

Ile posiłków dla rocznego dziecka?

Roczne dziecko powinno powoli wykształcać odpowiednie nawyki żywieniowe. Oznacza to, że zalecany rozkład posiłków w ciągu dnia to trzy posiłki główne – śniadanie, obiad i kolacja – oraz dwie przekąski. Nie należy oczywiście sztywno trzymać się tego schematu – niektóre dzieci mają nieco większy lub mniejszy apetyt i wówczas nie warto na siłę ograniczać liczby posiłków ani zmuszać dziecka do jedzenia. O ile dziecko prawidłowo przybiera na wadze i rozwija się w odpowiedni sposób – warto zaufać organizmowi dziecka i temu, w jaki sposób działają mechanizmy głodu i sytości.

Przykładowy jadłospis dla rocznego dziecka

Jadłospis dla rocznego dziecka powinien obejmować zróżnicowane, jak najbardziej naturalne posiłki. Śniadanie dla rocznego dziecka może być komponowane na podstawie wszelkich kaszek, ryżu z owocami, jogurtu naturalnego z owocami. Dobrym pomysłem są twarożki, jajecznica na parze, a także kanapeczki. Świetnie sprawdzają się także zupy mleczne. Do picia można podać wodę, herbatkę owocową czy kawę inkę. Przykładowe pomysły na obiad dla rocznego dziecka to zupa krem z dyni i ziemniaka, mięso lub ryba z kaszą i warzywami. Do popicia można podać dziecku kompocik owocowy. A kolacja dla rocznego dziecka może składać się z bułeczki maślanej z twarożkiem i warzywami, omletu czy naleśników. A do tego – kubek ciepłego kakao. Z kolei jako przekąskę możemy podać kisiel czy budyń, banana, koktajl mleczno-owocowy.

Co może jeść roczne dziecko?

Dieta rocznego dziecka zawiera naprawdę sporo produktów. Dzięki stopniowemu rozszerzaniu diety malucha już od piątego miesiąca życia dieta malucha w wieku 12 miesięcy jest już bardzo zróżnicowana. Mleko mamy nie pokrywa już zapotrzebowania dziecka na wszystkie związki odżywcze, zatem samo karmienie piersią nie wystarczy. Może natomiast stanowić uzupełnienie innych posiłków. 

Owoce i warzywa

Jadłospis rocznego dziecka powinien zawierać takie źródła węglowodanów, jak warzywa i owoce, m.in.:

  • cytryny,
  • pomarańcze,
  • banany,
  • awokado,
  • arbuz,
  • borówka amerykańska,
  • truskawki,
  • gruszki,
  • jabłka,
  • marchew,
  • dynia,
  • burak,
  • papryka,
  • kukurydza,
  • rzodkiewka,
  • szparagi,
  • szpinak,
  • ziemniaki,
  • pomidory.

Można je spożywać w postaci musów, surówek, zup, przecierów. Nie może zabraknąć także produktów zbożowych, takich jak: kleiki, kaszki kukurydziane i ryżowe, kasze gruboziarniste (kasza jaglana, kasza gryczana niepalona, kasza kuskus), razowy chleb czy makaron razowy. 

Białka i tłuszcze

Źródłem wartościowego białka mogą być mięsa, zwłaszcza drób i indyk, a także mięso z królika, jagnięcina oraz mięso ryb. Roczne dziecko może spożywać mleko modyfikowane, mleko krowie, masło, jogurty, jaja, twarożki i ser żółty. Wiele mam nadal jeszcze karmi piersią i mleko mamy stanowi wówczas cenne uzupełnienie diety.

Aby dostarczyć maluchowi wartościowych tłuszczów, w diecie nie powinno zabraknąć masła oraz olejów roślinnych. A co może pić roczne dziecko? Podstawą powinna być woda, która doskonale nawadnia organizm. Oczywiste jest jednak, że maluch dopomina się także o inne napoje. Warto gotować kompoty owocowe – najlepiej bez dodatku cukru. Gdy kompot jest za kwaśny, można dorzucić kilka suszonych owoców. Dziecko może także napić się soku owocowego – ale nie przesadzajmy z ilością. Słodki sok sprawi, że maluch szybko przyzwyczai się do takiego smaku i mniej chętnie będzie pił wodę. Kupując napój w sklepie, wybierajmy produkty bez dodatku cukru, nieprodukowane z zagęszczonego soku i dedykowane rocznym dzieciom. Ponadto można dopajać dziecko herbatkami owocowymi, najlepiej z naturalnego suszu (a nie granulowanymi) oraz koktajlami mleczno-owocowymi, kawą inką czy kakao.

Najlepsze menu dla rocznego dziecka

Menu rocznego dziecka powinno bazować na jak najmniej przetworzonych produktach. Idealnie sprawdzają się warzywa i owoce bio, jaja od kur z wolnego wybiegu, mięsa pochodzące od sprawdzonych dostawców. Dobrze jest jak najwięcej posiłków przygotowywać samodzielnie – mowa o przygotowywaniu zup, surówek, wypieków. Dobrą alternatywą dla samodzielnie przygotowanych obiadów czy kolacji są gotowe dania w słoiczkach. Niech będą to posiłki dedykowane rocznym maluszkom. Czytajmy zawsze skład tych i innych produktów podawanych rocznemu malcowi – im prostszy i bardziej naturalny skład, tym lepiej.

Dieta dla rocznego dziecka nie powinna zawierać żywności przetworzonej, w tym mało wartościowych odżywczo produktów: słodyczy, parówek, słodzonych napojów.

Czego nie podawać roczniakowi?

Jadłospis dla rocznego dziecka zawiera naprawdę sporo produktów, którymi maluch może się bezkarnie zajadać. Dojrzały układ pokarmowy bez trudu poradzi sobie z ich trawieniem. Ważne jest jednak, w jaki sposób produkty te są przyrządzane. Maluch może mieć problem z trawieniem ciężkostrawnych, smażonych potraw. Mięsa oraz warzywa lepiej jest gotować na parze czy dusić, a nie smażyć. Niewskazane są także ostre przyprawy, a także wszelkie produkty wywołujące u dziecka objawy alergii. Warto unikać dodatku soli i cukru do potraw. Nie należy dawać rocznemu dziecku serów pleśniowych, produktów wędzonych ani grzybów.

Źródła:

  1. Weker H., Barańska M., Żywienie niemowląt i małych dzieci. Zasady postępowania w żywieniu zbiorowym, Instytut Matki i Dziecka, 2014
newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2