Alergia na nabiał / gettyimages

Alergia na nabiał – objawy skórne

Według szacunków – od 40. do 80 proc. alergików jest obciążonych dziedzicznie. W przypadku, gdy jedno z rodziców ma nadwrażliwość typu I, prawdopodobieństwo wystąpienia alergii u dziecka wynosi około 40 proc., natomiast kiedy taka nadwrażliwość występuje u obojga rodziców – prawdopodobieństwo alergii u dziecka wzrasta do około 60 proc. Statystyki wskazują, że co dziesiąte niemowlę jest alergikiem, z czego aż ok. 4 proc. dzieci ma alergię na nabiał.

Spis treści:

Alergia – czym jest i co musisz o niej wiedzieć?

Alergia to: nabyta, niewłaściwa, nadmierna reakcja układu immunologicznego, spowodowana ekspozycją na alergeny wywołujące objawy chorobowe u osób predysponowanych. Czynnikami wywołującymi alergie są zarówno te genetyczne, jak i środowiskowe.  

Nadwrażliwości, zwłaszcza pokarmowe, ujawniają się – w większości przypadków – we wczesnym dzieciństwie, a przyczyną powyższego stanu jest niedojrzałość układu immunologicznego.  

Warto wiedzieć, że już w 1936 roku udowodniono (na dużej liczbie badanych), że karmienie piersią chroni w znacznej mierze przed wystąpieniem alergii, gdyż dzieci karmione sztucznymi mieszankami zapadały na alergie siedmiokrotnie częściej w stosunku do dzieci karmionych naturalnie. A wszystko to za sprawą składnika matczynego mleka – przeciwciał IgG oraz mniejszego narażenia na alergeny. 

– Należy pamiętać, że ochronna rola karmienia piersią jest bardzo istotna w przypadku rodzinnych obciążeń alergiami. Noworodki z rodzin z pozytywnym wywiadem w kierunku alergii powinny być karmione piersią minimum cztery, sześć miesięcy, a z wprowadzaniem u nich innych pokarmów należy wstrzymać się do piątego miesiąca życia – podkreśla dietetyk kliniczny Ewa Janowicz.

Przeciwdziałanie alergiom czy ich rozwojowi chroni dziecko przed tzw. marszem alergicznym, czyli zmianą lokalizacji nadwrażliwości wraz z wiekiem. Najmłodszym najczęściej dokuczają dolegliwości ze strony układu pokarmowego, u dzieci między siódmym, a dwunastym miesiącem życia występuje wyprysk kontaktowy, u dwu i trzylatków – astma, u dzieci od czwartego, do siódmego roku życia – katar sienny, do którego (między ósmym, a czternastym rokiem życia) dołącza astma.   

Część badaczy hołduje hipotezie, iż cywilizacyjne ograniczenie ekspozycji na drobnoustroje i toksyny (obecne w naturze) ma niebagatelny wpływ na rozpowszechnienie alergii.   

Jakie są objawy alergii?

Alergia może manifestować się różnorodnie w zależności od: typu (pokarmowa, kontaktowa, wziewna, infekcyjna), dominacji narządowej (układu, tkanki, czy narządu, do którego nadwrażliwość się ogranicza) oraz uwarunkowań osobniczych.   

W alergiach występują różne rodzaje objawów: obrzmienie śluzówki i nieżyt, swędzenie nosa, wodnisty katar, napady kichania, zapalenie spojówek oraz: swędzenie, pieczenie, zaczerwienienie i łzawienie oczu, świsty i skurcz oskrzeli, trudności w oddychaniu, pełnoobjawowy atak astmy, kaszel, uczucie pełności w uszach, upośledzone słyszenie spowodowane niedrożnością trąbki Eustachiusza, obrzęk (po ukąszeniu), wypryski skórne, pokrzywka, egzema, swędzenie w obrębie zmian chorobowych, bóle głowy, uczucie ociężałości, bóle brzucha.  

Pamiętajmy, że alergia może być łagodna, jednak w jej przebiegu może dojść nawet do wstrząsu anafilaktycznego – spadek ciśnienia tętniczego krwi z przyspieszeniem akcji serca i podwyższeniem temperatury ciała, skurcz mięśni gładkich oskrzeli, przewodu pokarmowego oraz obrzęk – śpiączki, a w konsekwencji – śmierci.   

Jak radzić sobie z alergią na nabiał?

Niektóre alergeny zawarte w mleku krowim mogą przedostawać się do mleka matki, dlatego, w uzasadnionych przypadkach kobietom karmiącym zaleca się unikanie pokarmów uczulających i wprowadzenie diety hipoalergicznej.  

W przypadku dzieci dokarmianych, czy karmionych sztucznie rekomenduje się podawanie mieszanek mlekozastępczych o niewielkim albo znacznym (w zależności od przypadku i potrzeby) stopniu hydrolizy. Czym większy stopień fragmentacji białka wyjściowego, tym niższe ryzyko alergizacji, ale też – tym gorszy zapach i smak produktu. Dlatego rekomenduje się wprowadzenie tego typu preparatów przed ukończeniem czwartego miesiąca życia. By hydrolizaty zostały zaakceptowane przez starsze niemowlęta – należy wprowadzać je do diety dziecka stopniowo (nawet w ciągu kilku dni), powoli zwiększając ich ilość.  

 – Dziecko można zachęcić do spożywania kaszki przygotowanej na preparacie mlekozastępczym dodając do niej łyżkę musu owocowego np. jabłkowego. Pomysłem na wykorzystanie preparatu mlekozastępczego na etapie rozszerzania diety niemowląt powyżej 6. miesiąca życia  jest dodanie 1. płaskiej miarki preparatu mlekozastępczego do zupy marchewkowej, w skład której wchodzi: 1. marchewka ekologiczna (ze sprawdzonego źródła), 1. łyżeczka oliwy z oliwek oraz litr szklanki wody źródlanej niskosodowej. Oczywiście gdy mama zaobserwuje, że maluszek toleruje marchew, może wprowadzać pojedynczo kolejne warzywa np. kalafior, brokuły, ziemniaki i obserwować reakcję. W kolejnych etapach można już komponować zupy składające się z kilku warzyw oraz porcji mięsa – wyjaśnia dietetyk kliniczny Ewa Janowicz.

Należy pamiętać, że alergia na mleko krowie jest chorobą, która dotyka nawet 3-4 proc. niemowląt, a nieleczona, czy leczona nieskutecznie, może powodować marsz alergiczny. Dolegliwości związane z alergią na mleko, jego przetwory oraz na jaja, są kwestią osobniczą i mogą być bardzo różne, dlatego trudno jest odpowiedzieć na pytanie, jak wygląda alergia na mleko? Ten sam produkt uczulający może wywołać u jednej osoby pokrzywkę, a u innej – bóle brzucha, jednak objawy będą dotyczyły – przede wszystkim- układu pokarmowego oraz skóry. U osób nadwrażliwych na nabiał mogą występować – ze strony układu pokarmowego: bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, czy wymioty. Uczulenie na białko może też wywoływać objawy skórne, jak: wyprysk, pokrzywka, atopowe zapalenie skóry. Dość rzadkie są napady astmy, czy wstrząs anafilaktyczny.  

Diagnostyka alergii pokarmowych jest dość uciążliwa, gdyż stosowane testy skórne, zwłaszcza te na alergeny pokarmowe, mają niską czułość (test na alergeny mleka ma czułość 48 proc.). Dostępne bardzo precyzyjne testy molekularne (np. ISAC) umożliwiają selekcję pacjentów na tych, u których może dojść do stanu zagrożenia życia związanego z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego oraz tych, którzy mają szansę – wraz z upływem czasu – na immunotolerancję.  

Według obecnej wiedzy ostatnimi czasy zwiększyła się średnia wieku dzieci nabywających immunotolerancję na mleko, gdyż aż 75 proc. dzieci zaczyna tolerować mleko dopiero w wieku 16 lat (wcześniej granicą był wiek 5 lat).  

A zatem – jak radzić sobie z alergią na nabiał dającą objawy skórne? Ogromnie istotne jest pozostawanie pod opieką lekarza (pediatry, lekarza rodzinnego, czy alergologa) i stosowanie się do zaleceń lekarskich, jak np. wykonanie zaleconych badań diagnostycznych. Kolejnym istotnym aspektem jest przestrzeganie zaleconej diety eliminacyjnej, z której wyłączone zostaną wszystkie produkty mogące zawierać alergeny, co spowoduje szybkie ustąpienie objawów i dolegliwości. Nie mniej istotna jest pielęgnacja skóry zaleconymi przez lekarza preparatami hipoalergicznymi, czy lekami. 

 

O ekspercie:

Ewa Janowicz – absolwentka Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz SWPS w Sopocie, dietetyk z jasno określoną misją – podnoszenia jakości życia klientów poprzez zmianę ich stylu życia, w szczególności sposobu odżywiania. Dietetyk Ewa Janowicz łączy w swojej pracy wiedzę i doświadczenie z dietetyki klinicznej oraz psychodietetyki, bo jak często powtarza: „Bałagan na talerzu to często bałagan w życiu”.

Bibliografia: 

  1. F.Iwańczak,Profilaktyka alergii pokarmowej u noworodków i niemowląt, Nowa Pediatria 3/2002, s. 115–118;
  2. Jakie są zalety i wady preparatów o znacznym i nieznacznym stopniuhydrolizy?,01-05-2013 prof. dr hab. n. med. Hanna Szajewska, Klinika Pediatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;
  3. S.H.Sparholt, J.Georgsen, H.O. Madsen, U.G. Svendsen i inni. Association between HLA-DRB3*0101 and immunoglobulin-E responsiveness to Bet v I. „Hum Immunol”. 39 (1), s. 76–78, 1994. DOI: 10.1016/0198-8859(94)90104-X. PMID: 7910161;

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.