fot. Pexels

„Jesteśmy w stanie wyeliminować raka szyjki macicy, jeżeli zaszczepimy na HPV 90 proc. populacji dziewcząt poniżej 15. roku życia” – mówi dr hab. n. med. Anita Chudecka-Głaz

– Narodowa Strategia Onkologiczna mówi o tym, że do końca 2028 roku zaszczepimy przynajmniej 60 proc. dziewcząt i chłopców w wieku dojrzewania. Tylko taki wskaźnik pozwoli wytworzyć odporność zbiorową – mówi dr hab. n. med. Anita Chudecka-Głaz.

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz: Podczas gdy w Polsce na raka szyjki macicy umiera rocznie ponad 1700 kobiet, w liczącej 24 mln ludności Australii – 260. Władze Australii mają jasno określony cel – zamierzają całkowicie wyeliminować ten nowotwór. To plan możliwy do zrealizowania?

Dr hab. n. med. Anita Chudecka-Głaz: Rzeczywiście uważa się, że Australia będzie pierwszym krajem, w którym uda się wyeliminować raka szyjki macicy, dzięki wprowadzeniu powszechnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Od 2007 roku dostęp do bezpłatnych szczepionek mają dziewczynki, a od 2013 roku również chłopcy. I mimo że proces wyszczepiania zaczął się wiele lat temu, zakłada się, że ten cel zostanie osiągnięty dopiero w 2065 roku. Ale już w tym momencie widać efekty – w Australii rocznie rejestrowanych jest siedem przypadków raka szyjki macicy na 100 tys. kobiet. Poza szczepionkami ważną rolę odgrywają badania przesiewowe, wprowadzone w tym kraju w 1991 roku.

Jakie są szanse na to, że Polska pójdzie drogą Australii?

Kilka miesięcy temu w Polsce nie mieliśmy dostępu do szczepionek przeciw HPV – nie było ich ani w aptekach, ani w hurtowniach. Słaba dostępność szczepionek w całej Europie miała związek ze zwiększonym zapotrzebowaniem na nie na rynku globalnym. 1 listopada ubiegłego roku na liście leków refundowanych znalazła się szczepionka Cervarix. Odpłatność dla pacjenta ustalono na poziomie 50 proc., co oznacza, że za jedną dawkę preparatu trzeba zapłacić około 140 zł, co czyni ją w miarę dostępną cenowo.

Mamy nadzieję, że w związku z tym, że Narodowy Program Szczepień zakłada w niedługim czasie wprowadzenie bezpłatnych szczepień, populacja wyszczepionych pacjentek się zwiększy. Narodowa Strategia Onkologiczna mówi o tym, że do końca 2028 roku zaszczepimy przynajmniej 60 proc. dziewcząt i chłopców w wieku dojrzewania. Tylko taki wskaźnik pozwoli wytworzyć odporność zbiorową.

prof. A. Chudecka-Głaz / fot. arch. prywatne

Nie wiadomo jednak, czy będzie duże zainteresowanie. Już w tej chwili samorządy podejmują specjalne akcje zachęcające do skorzystania ze szczepień przeciwko HPV. Samorząd miasta Piła przeznaczył prawie 1 mln zł na szczepienie. Na 1200 dziewczynek skorzystało 300. W Sopocie – 99. Dlaczego tak trudno przekonać Polki do tych szczepień?

Na pewno propagowania zasadności szczepień przeciwko infekcji HPV nie ułatwiają ruchy antyszczepionkowe. Przez ostatnie miesiące zintensyfikowały swoją działalność, krytykując szczepienia przeciw SARS-CoV-2. Wiele pacjentek ma bardzo małą wiedzę na temat wirusa HPV, ale od wielu wyczuwamy wyraźną niechęć do szczepień. Jednak odnoszę wrażenie, że my jako lekarze możemy jeszcze bardziej propagować profilaktykę. To, że jedna pacjentka nie chce się szczepić, nie oznacza, że trzy kolejne, które wejdą do gabinetu, powinny być pozbawiane takiej możliwości. Rozmowa z pacjentką jest najprostszą i najbardziej skuteczną metodą, ponieważ daje nam szansę, aby przedstawić pacjentom korzyści i niebezpieczeństwa. Dużą rolę mogą odegrać lekarze POZ-ów, ponieważ to właśnie do nich pacjentki trafiają najczęściej.

Utarło się, że w kwestii ochrony zdrowia kobiet cytologia i mammografia załatwią sprawę. Dlaczego to nie wystarczy, jeśli chodzi o profilaktykę raka szyjki macicy?

Najczęściej, gdy mówimy o profilaktyce w nowotworach, mamy na myśli profilaktykę wtórną. Polega ona na wykryciu wczesnych stadiów raka. Po to właśnie robimy cytologię, mammografię czy kolonoskopię. Natomiast w przypadku chorób HPV-zależnych za pomocą szczepień jesteśmy w stanie zastosować profilaktykę pierwotną, czyli zapobiec występowaniu nowotworów i stanów przednowotworowych. Warto sobie uświadomić, że tak komfortowej sytuacji nie mamy w wielu nowotworach.

W takim razie z jakiego powodu mamy robić cytologię?

Za pomocą cytologii wykrywamy konsekwencje infekcji, która odzwierciedla się w wyglądzie komórki pod mikroskopem. Najczęściej są to dysplazje – dysplazja małego stopnia świadczy o infekcji, natomiast dysplazje średniego i dużego stopnia wskazują na nieprawidłowe zmiany w komórce. Wiele wskazuje na to, że za kilka lat nie będziemy wykonywać tradycyjnych cytologii, ale będziemy oznaczać wysokoonkogenne typy wirusa HPV.

Dlaczego wirus HPV jest groźny?

Istnieje około 150 typów wirusa HPV, wśród których najczęściej występujące typy 16 i 18 należą do typów wysokoonkogennych, odpowiedzialnych za około 70 proc. patologicznych zmian na szyjce macicy. Zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego jest bezpośrednią przyczyną blisko 99,7 proc. przypadków nowotworów i stanów przednowotworowych w szyjce macicy.

HPV jest niebezpieczny także dla mężczyzn – może wywoływać nie tylko nowotwory związane z narządami płciowymi, jak rak prącia, ale też nowotwory odbytu, głowy i szyi. Nowotwory występujące w obrębie jamy ustnej, krtani, brodawczaki krtani to również choroba HPV-zależna.

Podobno każdy z nas przynajmniej raz w życiu zaraził się brodawczakiem. To wirus dość powszechny. Dlaczego u jednej osoby doprowadzi do nowotworu, a u innej nie?

Do końca nie wiemy, dlaczego tak się dzieje. Incydentalnie prawie każdy z nas na jakimś etapie swojego życia miał styczność z tym wirusem, ale incydentalność polegała na tym, że się zaraził i wyzdrowiał. W ponad 80 proc. przypadków dochodzi do samowyleczenia. Ale w niektórych przypadkach dochodzi do infekcji przetrwałej, a na jej bazie do rozwoju stanu przednowotworowego, a w konsekwencji do nowotworu. Nie wiemy dokładnie, dlaczego u jednej osoby choroba się rozwinie, a u innej nie. Ale na pewno palenie papierosów zwiększa prawdopodobieństwo, że incydent zmieni się w infekcję przetrwałą. Również stosowanie doustnej terapii antykoncepcyjnej zwiększa to ryzyko. Skoro mowa o antykoncepcji, warto wiedzieć, że prezerwatywa nie zapewnia 100 proc. ochrony przed wirusem HPV.

Pojawiają się doniesienia o skutkach ubocznych szczepionki, m.in. o jej wpływie na wcześniejszą menopauzę. Ile w tym prawdy?

Szczepionka przeciwko HPV jest całkowicie bezpieczna, co potwierdzają miliony pacjentek na całym świecie. W związku z kolejnymi doniesieniami o wpływie szczepionek m.in. na zespół przewlekłego zmęczenia, jeszcze raz retrospektywnie przeprowadzono ich weryfikację. Badania wykazały jednoznacznie, że te dolegliwości nie mają związku ze szczepionką. Pierwszy preparat przeciw HPV został zarejestrowany w 2006 roku. Czyli mamy za sobą 15- letni okres obserwacji kobiet, które zostały wtedy zaszczepione.

Z jakim ryzykiem wiąże się szczepienie dzieci?

Jedyną dolegliwością, którą obserwujemy po zastosowaniu szczepionek, to ból w miejscu wstrzyknięcia. Ale to sporadyczne przypadki. Zaszczepiłam wiele moich pacjentek. Mieliśmy tylko jedną sytuację, gdy rana w miejscu wstrzyknięcia trochę gorzej się goiła. Wszystkie inne dolegliwości, jak bóle głowy czy problemy żołądkowe, występują znacznie rzadziej i nie są zbyt uciążliwe dla pacjentek, także tych małych.

W Polsce dostępne są trzy rodzaje szczepionek – dwuwalentna, czterowalentna i dziewięciowalentna. Najczęściej refundowana jest ta pierwsza. Który preparat jest najskuteczniejszy?

Wspomniany już preparat Cervarix to szczepionka dwuwalentna chroniąca przed wirusami onkogennymi typu 16 i 18. Natomiast pozostałe szczepionki – Gardasil i Gardasil 9 – oprócz działania przeciwko onkogennym wirusom – są skuteczne też na serotypy 6 i 11, które są odpowiedzialne za występowanie brodawek w okolicy narządów płciowych. W związku z tym te szczepionki są korzystniejsze, choć i droższe – cena jednej dawki waha się od 300 do 500 zł. Choć Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że skuteczność wszystkich wymienionych przeze mnie preparatów jest porównywalna. Każdą podajemy w schemacie trzydawkowym u osób od 14. roku życia, u osób młodszych wystarczy schemat dwudawkowy. Odpowiedź organizmu na każdą z tych szczepionek jest bardzo długa. Nie widać na razie potrzeby doszczepiania się po wielu latach.

Dlaczego tak ważne jest, aby szczepić małe dziewczynki, jeszcze przed rozpoczęciem inicjacji seksualnej? Dla wielu rodziców jest niezrozumiałe, dlaczego mają szczepić córeczki, którym daleko do współżycia.

Chodzi o działanie populacyjne, o zbiorową odpowiedzialność. Poza tym szczepionka zastosowana u małych dziewcząt jest najbardziej skuteczna.

W 2019 roku opublikowano badanie oparte na bardzo dużej populacji kobiet zaszczepionych. Pokazało, że im młodsze dziewczynki, tym lepsza odpowiedź immunologiczna. Mamy tak zwaną strategię WHO, której celem jest wyeliminowanie występowania raka szyjki macicy na świecie. Zakłada ona, że jesteśmy w stanie wyeliminować raka szyjki macicy wtedy, jeżeli wyszczepimy 90 proc. populacji dziewcząt poniżej 15. roku życia.

Czy jest sensa, aby szczepiły się również osoby dorosłe?

Oprócz tego, że mamy cele przyjęte przez WHO, wszyscy zastanawiają się, jak zadziałać, aby zmniejszyć zachorowalność na nowotwór szyjki macicy. Można to osiągnąć poprzez zwiększenie populacji, poprzez szczepienie chłopców, mężczyzn, starszych kobiet, nawet tych, które przebyły infekcje HPV, a obecnie choroba nie jest u nich aktywna. Szczepiąc się, chronimy organizm przed reinfekcją, która może się zdarzyć. Przechorowanie nie daje nam odpowiedzi immunologicznej na całe życie. Poza tym trzeba pamiętać, że genotypów wysokoonkogennych jest mnóstwo. Przykładowo pacjentka, która miała genotyp 16, może zarazić się 18.

Mój znajomy lekarz sprezentował szczepionkę przeciw HPV córce. Dziś sama jest lekarzem i jest mu za to wdzięczna. Co sądzi pani o takim pomyśle?

To bardzo dobry pomysł, aby profilaktyka kojarzyła nam się z przyjemnymi, ważnymi momentami w życiu. Wiele moich pacjentek przychodzi na wizyty ginekologiczne lub badania w dzień swoich urodzin. Poza tym istotne jest zwiększanie świadomości nastolatek, nawet jeśli nie ma jeszcze potrzeby, aby przychodziły do ginekologa. Mam nadzieję, że wkrótce do szkół wrócą pogadanki na ten temat.

Skoro w Polsce populacja dziewcząt wciąż ma niski poziom wyszczepienia, z chłopcami może być jeszcze trudniej.

Teoretycznie możemy zastosować szczepionki dostępne w Polsce także u chłopców. Bardziej świadome pacjentki same pytają, czy warto szczepić synów. Jak popatrzymy na charakterystykę szczepionek, to zauważymy informację, że są adresowane do „osób” powyżej 9. roku życia. Nie tylko do dziewczynek.

 

Dr hab. n. med. Anita Chudecka-Głaz, prof. PUM, kierująca Kliniką Ginekologii Operacyjnej i Onkologii Ginekologicznej Dorosłych i Dziewcząt Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 2 PUM w Szczecinie.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.