Małgorzata Tchurz / fot. archiwum prywatne

„Zachowanie dziecka zawsze jest krajobrazem jego wnętrza. Także w stosunku do jedzenia”. O neofobii żywieniowej mówi terapeutka Małgorzata Tchurz

– Rodzic, który martwi się o dziecko, powinien się zatrzymać – tu i teraz. Sprawdzić, czy jest coś, co wymagałoby zaopiekowania. Zachowanie dziecka zawsze jest krajobrazem jego wnętrza. Jeśli niechęcią reaguje na jedzenie, trzeba poszukać tego przyczyny – zmiany w życiu, emocje, umiejętności. Dziecko wysyła wyraźny komunikat – jedzenie sprawia mi trudność. Jest mi źle i ciężko – mówi terapeutka, psychotraumatolog, dyplomowany praktyk Internal Family System, Małgorzata Tchurz.

Klaudia Kierzkowska: Czym dokładnie jest neofobia żywieniowa?

Małgorzata Tchurz: To postawa nacechowana niechęcią lub lękiem przed spożywaniem nowych produktów lub tych traktowanych jako nowe. Neofobia żywieniowa jest obecna w pewnym stopniu u każdego z nas – choć najczęściej nasila się w okresie drugiego roku życia. Wyróżniamy różne skale neofobii żywieniowej, dzięki którym możemy sprawdzić, jak wysoki jest jej poziom.

Jak często takie wybiórcze jedzenie zdarza się u dzieci? To często spotykana przypadłość?

Badania przeprowadzone przez dr Agnieszkę Kozioł-Kozakowską i dr Beatę Piórecką z 2013 roku pokazują, że co dziesiąte dziecko w wieku przedszkolnym w Polsce ma dość wysoki poziom postawy neofobii żywieniowej.

Rodzice często zgłaszają się do mnie z różnego rodzaju trudnościami związanymi z jedzeniem u ich dzieci i mają one różne nasilenie. Bez względu na to, jak mogłyby zostać zdiagnozowane takie trudności, czy jako dziecięce zaburzenia odżywiania, czy jako problem „niejadka”, czy też przejaw neofobicznej postawy, jeśli są one źródłem stresu (dla dziecka, dla rodziny), wymagają odpowiedniego wsparcia i uwagi.

Czym takie wybiórcze jedzenie jest najczęściej spowodowane?

Musimy zastanowić się, co takiego dzieje się z naszym dzieckiem, w jego wnętrzu, że na zewnątrz objawia się to niechęcią do próbowania nowych potraw lub ograniczaniem produktów, które już zna. Przyczyn jest bardzo wiele. Trudności mogą mieć podłoże genetyczne – jeśli w rodzinie mieliśmy „niejadka” lub historię związaną z nasilonym lękiem, to nasze dziecko również może przejawiać takie problemy.

Kolejną kategorią są czynniki fizyczne np. trudności medyczne, nieprawidłowości w budowie narządów (przykładowo niewłaściwa praca jelit). Pamiętajmy, że jedzenie jest wypadkową współpracy wielu narządów i układów. Mogą pojawić się również trudności sensoryczne, motoryczne – coś, co sprawia, że dla ciała dziecka jedzenie nie jest wystarczająco łatwe i przyjemne lub że dziecko nie jest na nie gotowe. Należy wziąć pod uwagę czynniki społeczno-emocjonalne, czyli najprościej mówiąc emocje dziecka, które być może zmaga się ze stresem, silnymi napięciami. Nawet odstawienie dziecka od piersi, przeprowadzka, pójście do przedszkola lub silna infekcja mogą powodować mniejszą otwartość na jedzenie lub niechęć. Ogromny wpływ mają czynniki środowiskowe – historia rodziny, poziom stresu, nawyki. Często jest tak, że czynniki nakładają się na siebie.

Przykładowo – dziecko nie ma pełnej gotowości do jedzenia (nawet jeśli to jest chwilowy brak gotowości). Ma to wpływ na środowisko dziecka, powodując napięcie w najbliższych opiekunach. Konsekwencją tego jest wzrost napięcia również w dziecku i nasilenie postaw unikających lub ograniczających jedzenie. Kiedy niepokojące zachowania dziecka intensyfikują się, rodzice sięgają po różne niewspierające strategie, np. nasilenie presji, rezygnowanie ze wspólnych posiłków, włączanie bajek. Tak powstaje efekt domina albo błędnego koła. Jedna trudność (czasem niewielka) może powodować kolejne, aż po pewnym czasie wokół jedzenia nabudowuje się wiele wyzwań, trudności i jeszcze więcej napięcia.

Jeśli nie wiemy, co się dzieje z dzieckiem i nie wiemy, co robić, szukamy „pomocy”, strategii, jakie są dostępne. Bajka odwraca uwagę dziecka, dzięki czemu być może zje więcej i w mniejszym napięciu. Gdy pracuję z rodzicem i dzieckiem, moim celem nie jest sprawić, żeby przestali coś robić, np. puszczać bajki dziecku podczas jedzenia, tylko żeby nie musieli się już tak zachowywać.

Dobrze rozumiem, że problemy i trudności życiowe odbijają się na jedzeniu?

Dokładnie tak.

Naturalny okres neofobii, który pojawia się około 2. roku życia, można potraktować jako czas sporych wyzwań w życiu dziecka. To czas, w którym ściera się potrzeba niezależności z ogromną zależnością, a jednocześnie z ograniczeniami. To wszystko może powodować wiele napięć w życiu dziecka – tych wewnątrz i na zewnątrz.

Do tego mogą dochodzić naturalne, codzienne stresy – przedszkole, choroby, zmiany. Bardzo ważne jest, by to z perspektywy dziecka spojrzeć na świat. Kiedy zrozumiemy zachowania dziecka, będziemy mogli mu towarzyszyć i pomóc w kolejnych trudnościach związanych właśnie, chociażby z jedzeniem. Zawsze, gdy spotykamy się z tego rodzaju trudnościami, powinniśmy poznać historię nauki jedzenia swojego dziecka.

Historia jedzenia dziecka zaczyna się jeszcze przed jego narodzinami, bo już w brzuchu mamy. Potem mamy karmienie piersią i rozszerzanie diety. Po drodze może pojawić się mnóstwo utrudnień, o których wspominałam wcześniej. Dziecko będzie o nich „mówiło” opiekunom właśnie poprzez zachowanie – wypluwanie, niechęć, płacz, uciekanie, wycofywanie. I tutaj ogromną rolę odgrywa postawa i podejście opiekunów. Jeśli opiekun rozumie, co przez zachowanie usiłuje powiedzieć dziecko, pojawi się w nim wiele empatii, współczucia i zrozumienia. Będzie umiał dostroić się do dziecka, co z mojej perspektywy wydaje się kluczowe. Będzie mógł też podjąć inne, potrzebne działania np. zorganizować odpowiednie wsparcie – lekarza, terapeuty. Dzięki temu jest większa szansa zaopiekowania się trudnościami, które mogą lub mogłyby powodować wybiórcze jedzenie, oraz skutkami tych trudności, które często są bardzo dotkliwe i kładą się cieniem na relację dziecka z samym sobą, opiekunem oraz jedzeniem.

Neofobia żywieniowa to zaburzenie czy etap w rozwoju dziecka?

Niestety nie jesteśmy w stanie stwierdzić, tylko na podstawie wieku dziecka i zachowania, że jest w okresie naturalnej neofobii i że to na pewno minie. Przecież może mieć trudną historię nauki jedzenia, bo doświadczało refluksu, alergii, trudności sensomotorycznych lub innych, a okres naturalnej neofobii będzie kolejnym trudnym doświadczeniem w jego życiu. Również rodzina może znajdować się w czasie kryzysu, a rodzice mogą mieć akurat mało zasobów na wsparcie dziecka. Często dochodzi do tego ocena i presja otoczenia, opiekunowie zachęcający do spróbowania i zjedzenia „jeszcze kawałeczka”. To efekt kuli śnieżnej – trudności mogą wtedy narastać, powiększać się.

Pamiętam z dzieciństwa – jeszcze łyżeczkę, za mamusię, za tatusia, babcię i dziadka.

W Polsce przyzwolenie na odmowę jedzenia jest bardzo małe. Opiekunowie bardzo emocjonalnie reagują na tego typu sytuacje. Silna reakcja otoczenia, brak zgody na niechęć dziecka do produktu, tak naprawdę mogą tylko nasilać to zachowanie.

Trudności w jedzeniu, nawet te o niewielkim nasileniu, zawsze są komunikatem i wymagają zatrzymania, zrozumienia, a nie szybkich rozwiązań typu: „jeszcze jedna łyżeczka za mamusię”, czy zachęcania nagrodami. Trzeba uwzględnić historię nauki jedzenia dziecka, jego umiejętności oraz zauważyć napięcie i emocje, które pojawiają się w jedzeniowych sytuacjach. Warto poprosić o pomoc specjalistę. Rodzic, który martwi się o dziecko, powinien się zatrzymać – tu i teraz. Sprawdzić, czy jest coś, co wymagałoby zaopiekowania. Zachowanie dziecka zawsze jest krajobrazem jego wnętrza. Jeśli niechęcią reaguje na jedzenie, trzeba poszukać tego przyczyny – zmiany w życiu, emocje, umiejętności. Dziecko wysyła wyraźny komunikat – jedzenie sprawia mi trudność. Jest mi źle i ciężko.

Może zanim zawita u nas neofobia można jakość dziecko przygotować do rozszerzania diety?

Oczywiście, że tak. Zadaniem rodziców jest towarzyszenie dziecku – nie tylko fizyczne, ale i emocjonalnie. Dziecko wyraźnie pokazuje, na co jest gotowe. Wraz z rozwojem umiejętności pojawia się ciekawość, zainteresowanie, odwaga. U jednych dzieci tych sygnałów będzie więcej, u drugich nieco mniej. Głównym zadaniem rodzica jest zauważanie tego, co pokazuje dziecko, odczytywanie jego komunikatów i dostrajanie się do dziecka. Czasem będzie to oznaczać wychodzenie naprzeciw ciekawości dziecka i dostarczanie wielu wrażeń i kontaktu z różnymi produktami. Czasem opiekun będzie potrzebował zauważyć, kiedy dziecku robi się trudno. Tym, co wspiera dziecko w nauce jedzenia, rozszerzaniu diety i otwartości na świat, jest bliskość emocjonalna, która pomaga zbudować rezyliencję, czyli umiejętność radzenia sobie w chwilach napięcia, kryzysu. Niestety życie nie zawsze układa się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli – mogą zadziać się rzeczy, które utrudnią naukę jedzenia. Rodzic może dźwigać swoje stresy i doświadczenia, które przeszkadzają w dostrajaniu się do dziecka w jedzeniu. W takich sytuacjach warto poszukać wsparcia.

Być może konieczne będzie wsparcie sensoryki, motoryki dziecka, zbudowanie od nowa pozytywnych relacji i doświadczeń z jedzeniem. Niektóre dzieci podświadomie boją się, że nowe jedzenie zagrozi ich relacji z opiekunem – dlatego chronią siebie, unikając takich sytuacji. Nie znam jednej zasady i niezmiennych „procedur” postępowania, gdy dziecko je wybiórczo. Oswajanie jedzenia może być pomocne, ale nie zawsze i nie od razu. Wsparcie dziecka z trudnościami w jedzeniu zawsze powinno uwzględniać potrzeby, historię i możliwości konkretnej rodziny.

Może rozwiązaniem będzie chwilowa rezygnacja z wprowadzania nowych produktów?

Wszystko uzależnione jest od historii jedzenia dziecka, jego umiejętności, gotowości i aktualnych potrzeb. Wprowadzanie lub oswajanie nowych produktów, kiedy dziecko ma problem z przełykaniem czy wydalaniem, będzie kolejnym trudnym doświadczeniem. Z drugiej strony, zabierając dziecku wszystkie wyzwania, przekazujemy mu informację, że mogą stanowić one zagrożenie, co potęguje lęk dziecka oraz reakcję unikania. Będę powtarzać to do znudzenia: gdy dziecko ma trudności, całą energię musimy skierować na siebie i na dziecko, a nie na rozwiązania, strategie, metody czy pomysły „jak sobie poradzić, gdy…”. Jeśli będziemy w kontakcie z własnymi emocjami i potrzebami oraz zrozumiemy potrzeby i sytuację dziecka, będziemy wiedzieć co robić. W trudnościach z jedzeniem rodzic nie wie, co ma robić, nie dlatego, że nie ma wiedzy (większość rodziców jak z rękawa sypie informacjami o zdrowym jedzeniu i zdrowych nawykach), ale dlatego, że na skutek stresu i napięcia stracił połączenie ze sobą i z dzieckiem. W terapii staram się to połączenie przywracać. A wtedy nie muszę rodzica pouczać. Czasem pomocne okazują się wskazówki, podpowiedzi lub pomysły z mojej strony, ale to rodzic jest zdecydowanie najlepszym ekspertem od swojego dziecka.

Może ma pani jakieś złote rady, wskazówki dla rodziców, których dzieci najchętniej jadłyby tylko bułkę z masłem lub płatki na mleku?

W mojej ocenie to nie wiedzy, wskazówek i „złotych” rad potrzebują rodzice. Gdy pojawiają się trudności w jedzeniu u dziecka, rodzic traci poczucie bezpieczeństwa, a przez to ma mniejszy kontakt ze swoja wewnętrzną rodzicielską mądrością, intuicją. Szuka zewnętrznych wskazówek, autorytetów, ale w obliczu wielu sprzecznych rad, zaleceń i pomysłów łatwo stracić z oczu dziecko i to, co czuje oraz własne rodzicielskie wartości i przekonania.

Sposobów na zmianę zachowania dziecka jest wiele. Są też te działające szybko (choć zazwyczaj na krótko) oparte na przemocy, sile dorosłych np. słynne „przegłodzenie”. Gdy rodzic słyszy różne rady i podpowiedzi, zachęcam go, żeby zadał sobie takie pytania: Gdy zastosuję tę wskazówkę, to czego dziecko nauczy się o sobie, o mnie, o relacji z jedzeniem? Gdy widzę, że moje dziecko ma trudności z jedzeniem, to jakim rodzicem chcę być dla niego w tej sytuacji? To pozwala skierować uwagę rodzica na jego wartości, potrzeby i na dziecko. Nie chcę dawać złotych rad, chcę wspierać rodzica, bo to on jest najlepszym specjalistą od swojego dziecka i to jego dziecko najbardziej potrzebuje, gdy ma jakiekolwiek trudności.

Małgorzata Tchurz jest autorką kompleksowego programu wsparcia rodzin z trudnościami w jedzeniu KREBS®, właścicielką ośrodka Neuromind oraz Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego dla dzieci z autyzmem.

Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.