Urszula Młodnicka / fot. archiwum prywatne

„Nie da się zmusić nikogo do przyjaźni”. Jak nauczyć dziecko być dobrym przyjacielem, mówi Urszula Młodnicka

– Przyjaźń to jedna z najpiękniejszych relacji, jaka może zdarzyć się w życiu dziecka, ale nikogo nie można zmusić do przyjaźni – mówi Urszula Młodnicka, psycholog dziecięca, autorka wielu scenariuszy i programów edukacyjnych dla dzieci.

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz: Dwie przyjaciółki noszące wisiorki w kształcie serduszka – oczywiście połówki. To ważny symbol?

Urszula Młodnicka: Jasne. To chęć pokazania przyjaciółce, że jest dla nas ważna. A noszenie dwóch połówek serduszka to gest przynależności.

Po co dziecku przyjaciel?

Dokładnie po to samo co dorosłemu. Przyjaźń to szczególna relacja. Dzięki przyjaciołom świat jest lepszym miejscem do życia. Dzielimy z nimi radosne, ale też i trudne chwile. Potrafią nas wysłuchać, zrozumieć, pocieszyć. Już od najmłodszych lat naturalnie dążymy do takich relacji, ponieważ zaspokajają one nasze potrzeby: bliskości, przynależności i uznania. Dobra przyjacielska relacja sprawia, że psychicznie lepiej funkcjonujemy.

W jakim stopniu intensywna może być relacja przyjaźni między dziećmi? Może przetrwać lata?

To zależy od wieku.

Im starsze dzieci, tym większa szansa na dłuższą relację. Najmłodsze dzieci postrzegają przyjaźń jako chwilowy stan, który pojawia się pod wpływem danej sytuacji i zaraz może zniknąć. Przyjacielem nazywany jest ten, z którym po prostu dziecko dobrze się bawi.

W wieku szkolnym do głosu dochodzą bardziej abstrakcyjne aspekty przyjaźni, takie jak zaufanie czy troska o siebie nawzajem. Ważna staje się także osobowość przyjaciela, czyli to, że się go po prostu lubi. Dla nastolatków najbardziej liczy się możliwość zwierzenia, opowiedzenia o swoich problemach, wymiany myśli. Poczucia akceptacji takim, jakim się jest i wzajemnego szacunku. W tym wieku można już mówić o trwalszych relacjach przyjacielskich. Ale nie musi tak być zawsze. Sama jestem tego najlepszym przykładem. Z Agnieszką, która ilustruje książki o Pinku, przyjaźnimy się, odkąd skończyłyśmy 7 lat. Oczywiście nasza przyjaźń ewoluowała od tej dziecięcej, przez okres nastoletni aż do dojrzałej relacji dwóch kobiet, które w dodatku żyją od siebie bardzo daleko.

Dzieci mają tendencję, aby nazywać swoich kolegów czy koleżanki przyjaciółmi. Czasem rodzice mówią: „To raczej kolega, przecież znasz go zaledwie kilka dni”. Powinniśmy w rozmowach z dzieckiem skupiać się na tym nazewnictwie, czy raczej w nie nie ingerować?

Małe dzieci po prostu nie zrozumieją różnicy pomiędzy kolegą a przyjacielem. Dla nich liczy się tu i teraz. Zamiast ingerować w relację, można skomentować: „O, widzę, że Janek, to dla Ciebie ktoś ważny, skoro nazywasz go przyjacielem”.

W ten sposób zostawiamy dziecku pole do refleksji i podjęcia własnej decyzji, kim jest Janek. Nie narzucamy własnej interpretacji, definicji. Zyskujemy też wstęp do głębszej rozmowy na temat przyjaźni.

Czy każde dziecko ma zdolność zawierania przyjaźni?

Myślę, że tak, choć niektórym idzie to łatwiej, a niektórym trudniej. Jak ze wszystkim. I nie mam tu głównie na myśli łatwości w nawiązywaniu kontaktów czy nieśmiałości. Bo to dwie różne sprawy. Można być bardzo towarzyskim dzieckiem, ale nie wchodzić głęboko w relacje. A można mieć tylko jednego przyjaciela, z którym relacja nam wystarcza. To, co możemy zrobić jako rodzice, to wspierać dzieci w rozwoju umiejętności, które sprzyjają przyjaźni, czyli empatii, szacunku do drugiego człowieka, rozwiązywania konfliktów czy wybaczania. To dobry fundament, na którym można budować relacje, a te mają szansę przełożyć się na lepsze funkcjonowanie naszych dzieci w dorosłości.

Jak pomóc dziecku pielęgnować relację z przyjacielem?

Po pierwsze rozmawiać. Najważniejsze jest to, aby nasze dziecko otworzyło się na nas. Mamy wtedy szansę bardziej wejść w jego świat i dowiedzieć się, co przeżywa. Dzięki temu w trudnych chwilach, związanych na przykład z relacją z przyjacielem, będziemy mieli szansę, aby mu pomóc. Ale nie każde dziecko jest wylewne, dlatego z pomocą mogą przyjść nam książki. Wspólne czytanie może stać się punktem wyjścia do rozmowy, podczas której dziecko opowie nam o swoich przeżyciach. Jeśli takiej rozmowy nie podejmie, musimy to uszanować. Warto też wykazać zainteresowanie przyjacielem naszej córki czy syna. Zaproponować, że możemy zaprosić przyjaciela do domu.

Prezent dla przyjaciela to dobry pomysł?

Z pewnością drobne gesty wobec przyjaciela będą pomocne w pielęgnowaniu relacji. Mogą to być niespodzianki, liściki, upominki, a także dobre słowa. W jednej z moich książek jest taka historia, w której główny bohater czerpie radość z radości swojego przyjaciela. Rysuje dla niego rysunki i obmyśla cały plan, jak to zrobić, żeby ucieszyć go jeszcze bardziej.

Co z dziećmi, które nie mają przyjaciół. Czy powinno nas to zaniepokoić?

Jako rodzice chcemy dla naszych dzieci jak najlepiej. To jasne. I brak przyjaciół może nas niepokoić. Nie oznacza to jednak wielkiego problemu.

Być może nasze dziecko nie znalazło jeszcze prawdziwego przyjaciela, a nawiązywane relacje do tej pory były rozczarowaniem. Jeśli jest to trudne dla niego, warto obdarzać je wsparciem i uświadomić, że w swoim życiu jeszcze spotka jeszcze bardzo dużo ludzi, a wśród nich być może najbliższą osobę. Nie wolno zmuszać dzieci do przyjaźni.

Jak się zaprzyjaźnić? Jest na to jakaś recepta?

Nie ma tu jednej reguły, bo każda relacja to zderzenie dwóch różnych osobowości. Ale myślę sobie, że jest kilka rzeczy, które świadczą o dobrej relacji. Przyjaźń ma wpisaną w siebie wzajemność. Może się zdarzyć, że ktoś, kogo bardzo lubimy, nie będzie chciał odwzajemnić tego uczucia. Pewnie każdy z nas na swoim koncie ma takie doświadczenia. W rozmowach z dziećmi warto podkreślać, że nie każdy musi nas lubić tak samo, jak my nie lubimy każdego. Nie wszyscy pasujemy do siebie i to jest w porządku. Po drugie warto wybierać na przyjaciół i pielęgnować takie relacje, które nas budują, umacniają, dzięki którym czujemy dobrze takimi, jakimi jesteśmy, w których czujemy się akceptowani. Unikajmy relacji toksycznych, w których musimy spełniać określone warunki. Zrobić coś, aby być lubianym. I wreszcie – budujmy relacje oparte na zaufaniu, bo kto chciałby się przyjaźnić z osobą, która zdradza sekrety.

Co robić, gdy dziecko nie ma przyjaciół? Wyjaśnia psycholożka dziecięca Alicja Wiśnicka

Polecamy

Co robić, gdy dziecko nie ma przyjaciół? Wyjaśnia psycholożka dziecięca Alicja Wiśnicka

Czytaj

Dzieci po drobnej kłótni często mówią: „Ja już jej nie lubię, to nie jest moja przyjaciółka”. Czasem są łzy, a następnego dnia zachowują się, jak gdyby nic się nie stało. To normalne?

Tak, ponieważ dzieci – zwłaszcza młodsze, postrzegają przyjaźń jako stan chwilowy. Pojawia się szybko i równie szybko może zniknąć. Ktoś, kto był okrzyknięty przyjacielem na całe życie, za tydzień może zostać zdetronizowany przez kogoś innego.

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy leją się łzy, że Kasia już nie jest najlepszą przyjaciółką Ani?

To, co możemy zrobić w tej konkretnej sytuacji, to zapytać, co się stało i wysłuchać – bez krytykowania i oceniania. Spróbować zrozumieć i zaakceptować emocje, które się pojawiają. Nasze dziecko ma prawo czuć się rozżalone, zwłaszcza gdy ktoś zrobi mu przykrość. A z tego żalu formułować ostateczne stwierdzenia. I nie oznacza to, że za jakiś czas, nawet bardzo krótki, wszystko nie wróci do normy, a przyjaciółka na swoje miejsce. Zdarza się, że takie wahania rodzą niepokój wśród rodziców, ale należy pamiętać, że to normalne, a nasze dzieci mają jeszcze czas na nawiązanie dojrzałych i trwałych relacji.

Dziecko, które ma przyjaciela, często chciałoby zawłaszczyć go dla siebie. W jaki sposób tłumaczyć dziecku, że przyjaciel nie musi być na wyłączność? Że ma prawo bawić się z innymi dziećmi?

Najlepiej na własnym przykładzie poprzez pokazywanie jakie relacje sami mamy z naszymi przyjaciółmi i znajomymi. Warto wtedy uświadamiać dzieciom, że nasi przyjaciele mogą mieć innych przyjaciół i znajomych, nie znaczy to jednak, że odbywa się to kosztem naszej relacji. To na niej właśnie trzeba się skupić i docenić to, co nas łączy, bo pewnie jest tego całkiem sporo.

Można być zdruzgotanym faktem, że przyjaciółka ma sekrety z kimś innym i nie chce ich ujawnić. Pojawia się poczucie zdrady, zazdrości i nieumiejętność radzenia sobie z tymi emocjami. W takiej sytuacji pomocna może być szczera rozmowa z przyjacielem, bo jeśli czujemy, że coś jest nie tak, warto to sobie wyjaśnić.

Jak być dobrym przyjacielem?

Umieć słuchać – to ważne, aby być nastawionym na drugą stronę relacji i w razie potrzeby wysłuchać. Możliwość zwierzenia się ze swoich problemów i bycie wysłuchanym to jedno z najczęściej wymienianych cech przyjaźni. Być empatycznym, wrażliwym na uczucia i emocje innych. Pomaga w tym zadawania sobie pytania o to, jak ja bym się czuł/czuła w danej sytuacji. A najważniejsza sprawa to zaufanie – bez tego nie zbudujemy trwałej przyjaźni. Uczmy dzieci, że gdy sprawimy przyjacielowi przykrość, powinniśmy go przeprosić. Przepraszanie i wybaczanie sprawiają, że jesteśmy bardziej autentyczni. Nie mówiąc już o tym, że to dowód siły, a nie słabości. Poza tym warto pielęgnować przyjaźń na co dzień, bo to jedna z najcudowniejszych rzeczy, które mogą nam się w życiu zdarzyć. Ważne jest też to, aby dzieci już od małego miały pełen czułości przyjacielski stosunek do samego siebie. Bo z sobą samym też można się zaprzyjaźnić. A nawet trzeba. W końcu będziemy ze sobą przez całe życie.

Urszula Młodnicka – psycholog dziecięca, autorka wielu scenariuszy i programów edukacyjnych dla dzieci. Autorka książek dla dzieci: bestsellerowej „Jesteś ważny, Pinku” (o poczuciu własnej wartości), „Jesteś prawdziwym przyjacielem, Pinku” (o relacjach z rówieśnikami) oraz wydanej we wrześniu „Odwagi Pinku!” (o odporności psychicznej).

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.