Co zrobić, kiedy dziecko brzydko pisze? Co zrobić, kiedy dziecko brzydko pisze?/ Pexels, fot. Olia Danilevich

Co zrobić, kiedy dziecko brzydko pisze?

Pisanie ręczne jest coraz słabiej wykształcone wśród dzieci, ponieważ w wielu obszarach zastąpiły je technika i komputery. Pisanie jednak stymuluje mózg i pobudza kreatywność. Niekiedy jednak dzieci piszą jak przysłowiowa „kura pazurem”. Skąd bierze się brzydkie pismo dziecka i jak można je poprawić?

Spis treści:

Ładne pismo - czyli jakie?

Ładne, czyli przede wszystkim czytelne i staranne pismo jest nie tylko estetyczne, ale będzie również wizytówką dziecka. Charakter pisma jest czymś indywidualnym i świadczy o cechach osobowościowych. 

Pismo kształtuje się w czasie nauki pisania, a następnie w okresie dojrzewania oraz w dorosłym życiu. Charakter pisma stabilizuje się między 16. a 25. rokiem życia. Kształt liter i sposób ich łączenia może jednak zmieniać się z czasem. Niektórzy niestety nie mają talentu do ładnego pisma. Nauka poprawnego pisania dla jednych dzieci będzie bardzo łatwa, innym przyjdzie nieco trudniej. Warto jednak pamiętać, że nad stylem pisma można popracować, by mieć pewniejszą rękę i pisać staranniej.

Dlaczego dziecko brzydko pisze?

Głównym problemem jest to, że obecnie piszemy przede wszystkim na urządzeniach elektronicznych. By to zmienić, warto wdrożyć do zajęć dziecka codzienne ćwiczenie pisania. Jeśli dziecko pisze niestarannie i nieczytelnie, a także nie lubi rysować czy malować, warto również zgłosić się do specjalisty, by wykluczyć dysgrafię. Istnieją też sytuacje, kiedy niestaranne pismo może wynikać z powodów zdrowotnych.

Brzydkie pismo dziecka – skąd problem?

Pierwszym sygnałem, który powinien zaalarmować rodziców, jest niska sprawność ruchowa dziecka. Jeśli maluch nie lubi zabaw ruchowych, huśtania, schodów i hałasu, warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej. On sprawdzi, czy wszystko jest w porządku i może wdrożyć dodatkową terapię. 

Rodzice powinni również zwrócić uwagę na sprawność manualną swojej pociechy. Dziecko, które nie lubi ubierania i rozbierania się, picia, mycia czy korzystania z toalety, do tego garbi się i szybko męczy, może cierpieć na obniżone napięcie mięśniowe. Warto udać się z nim do ortopedy dziecięcego, rehabilitanta lub fizjoterapeuty. W tej sytuacji potrzebne będzie dodatkowe wsparcie w nauce pisania. 

Czym powinny pisać dzieci?

Od zawsze mówiło się, że dzieci powinny zaczynać naukę pisania od wiecznego pióra. Pisanie piórem wymaga cierpliwości i uczy staranności, co jest jego największą zaletą. 

Długopis jednak jest narzędziem o wiele łatwiejszym do opanowania. Można obrać nim dowolny kąt pisania i jest mniej wrażliwy na zbyt dużą siłę nacisku. Niestety szybsze pismo często oznacza też brzydsze pismo. 

Nauka poprawnego pisania

Kiedy należy zacząć naukę pisania? Małe dzieci nie mają odpowiednio wykształconej motoryki ręki, by mogły nauczyć się pisać. Nie oznacza to jednak, że nic nie można zrobić. Już trzylatki mogą wykonywać pracę nad nauką pisania poprzez zabawę i ćwiczenia. Dzieje się to na placu zabaw podczas wspinania się po drabinkach, zabaw w piaskownicy, przechodzenia przez przeszkody. Wszystkie te zabawy usprawniają mięśnie biorące udział w pisaniu. Warto także zadbać o to, by dziecko wykonywało ćwiczenia usprawniające koordynację ruchowo-wzrokową. Może to być np. jazda na rowerze czy hulajnodze. 

Następnie można dziecku wzbogacić zabawę o ćwiczenia stymulujące ruchy ręki. Dobrze jest dodać tu zabawy z plasteliną, piaskiem, wycinanie wzorów i tworzenie kulek z papieru, czy przewlekanie sznurówki.

Kiedy zaczniemy już pracę z literami, należy zadbać o to, by dziecko miało dobre warunki do nauki. Ważna jest tu wysokość biurka i krzesła, które pozwolą dziecku przybrać odpowiednią pozycję do pisania. Ważne jest również dobre oświetlenie. Jeśli nie możemy ustawić biurka zaraz przy oknie, należy zaopatrzyć się w dobrej jakości lampkę. Następnie, oprócz wspomnianych wcześniej narzędzi do pisania, trzeba zadbać o odpowiedni zeszyt i papier. Najlepszy będzie zeszyt w linię lub kratkę, który nauczy dziecko stawiania odpowiedniej wielkości i grubości liter. Papier także nie powinien być zbyt śliski ani szorstki. Pierwszy nie pozwoli na odpowiednią kontrolę nad długopisem. Natomiast szorstki utrudni pisanie, ponieważ będzie stawiał zbyt duży opór.

Zdrowy kącik do nauki

Polecamy

Zdrowy kącik do nauki

Rok szkolny właśnie się rozpoczął , a to oznacza coraz mniej biegania po podwórku i więcej siedzenia nad podręcznikami. Pamiętajmy jednak, żeby nauka nie odbywała się kosztem zdrowia. Kącik do odrabiania lekcji nie może być zbieraniną przypadkowych sprzętów. Jak go urządzić?

Czytaj

Co zrobić, kiedy dziecko brzydko pisze?

Przede wszystkim trzeba zadbać o regularne ćwiczenia, które pozwolą poprawić styl pisma, co będzie pomocne w szczególności przy szybkim stawianiu liter. Nauka pisania to długofalowa praca, której efekty będą widoczne dopiero po jakimś czasie.

Można również wzorować się na innych. W Internecie dostępnych jest wiele wzorów, które uczą ładnego stylu pisma. Można wydrukować je i dać dziecku do odtworzenia. Ciekawym pomysłem jest także wybranie się z maluchem na targ staroci, gdzie można znaleźć stare listy. Kiedyś ludzie uczyli się starannego pisania w szkole. Stare listy zawierają więc piękne stawiane litery, które możemy skopiować i w ten sposób ćwiczyć wraz z dzieckiem.

Jak nauczyć dziecko ładnie pisać

W pierwszej kolejności należy zadbać o dobrej jakości długopis lub wieczne pióro, zeszyt oraz odpowiednie meble i oświetlenie. Dobrze jest też poćwiczyć z dzieckiem sprawność nadgarstka i palców. Dłoń powinna lekko pracować, a palce nie mogą zbyt mocno ściskać długopisu lub przyciskać go do kartki papieru. W ten sposób nadgarstek szybko się zmęczy, a litery będą zbyt grube. 

Zadbaj o to, by dziecko pisało świadomie, kształtując każdą literę i stawiało je równo. Ćwicz z dzieckiem codziennie. Można też spróbować zabaw z kolorowaniem, obrysowywaniem i kreśleniem szlaczków. W ten sposób dziecko nauczy się cierpliwości i staranności.

Źródła:

  1. L. Ilg, L. Bates Ames, S. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018.
  2. Stańczak, Aktywizacja poznawcza dziecka w zintegrowanym systemie nauczania, Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 2008.
  3. Szmalec, E. Wieczór, G. Brzuzy, Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej, wyd. Difin, 2019.

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź