Niemowlę nie chce spać w dzień/fot. iStock Niemowlę nie chce spać w dzień/fot. iStock

Niemowlę nie chce spać w dzień

Niemowlę przesypia zazwyczaj większość doby. Im jest starsze, tym okresy aktywności są u niego dłuższe. Bywa jednak i tak, że noworodek czy niemowlę nie chcą spać w dzień już od pierwszych dni życia. Dlaczego tak się dzieje? Jak zachęcić dziecko do spania w dzień?

Spis treści:

Zdrowy sen niemowlęcia

Sen jest ważnym składnikiem codziennego życia człowieka już od chwili jego przyjścia na świat. Noworodek zwykle przesypia całą dobę, nieliczne chwile aktywności związane są z jego higieną, a przede wszystkim jedzeniem.

Zdrowy sen jest dziecku bardzo potrzebny – to w czasie snu najłatwiej się rozwija i przybiera na wadze. Maleńkie dziecko nie rozróżnia dnia od nocy i tak samo budzi się o każdej porze. Z czasem ustala się u niego rytm dzienny i nocny. Wtedy często pojawiają się problemy, bo część niemowląt nie chce spać w dzień.

„Na dobry sen zaczynamy pracować już rano, wstając z łóżka. Jest to również w pełni prawdziwe (a może nawet bardziej), jeżeli chodzi o dzieci. Stałe ramy snu, jak się je profesjonalnie określa, są najbardziej podstawowym zaleceniem, jakie powinnaś wdrożyć w swoim domu. Pojęcie to oznacza, że pobudka i wstawanie z łóżka powinny odbywać się każdego dnia, nawet w weekendy i wakacje, o tej samej porze. I to wszystkich domowników, o ile dorośli pracują w godzinach dziennych” – tłumaczą Magda Kaczor i Magdalena Szczęsna, autorka poradnika „Sen u dzieci”.

Ilość snu malucha zależy od jego wieku:

  • od narodzin do ok. 3. miesiąca życia od 17 do 20 godzin na dobę,
  • od 4. do 11. miesiąca od 12 do 15 godzin na dobę,
  • od 12. do 24. miesiąca od 11 do 14 godzin,
  • w wieku 3-5 lat od 10 do 13 godzin.

Zdrowy sen to taki, kiedy dziecko budzi się wyspane, ma dobry humor i jest ciekawe świata. Kiedy przybiera na wadze i rozwija się zgodnie z normą, nawet jeśli śpi mniej, niż przewidują to wskazania lekarzy, nie dzieje się nic złego. Musimy pamiętać, że nawet maleńkie dziecko jest indywidualistą i może mieć zupełnie inne upodobania i potrzeby związane ze snem. Nie trzeba NA SIŁĘ zmieniać jego upodobań.

Problemy ze snem u maluchów

My, dorośli jesteśmy aktywni w dzień, a odpoczywamy w nocy. Inaczej jest u niemowlaka. Maleńkie dziecko nie czuje różnicy między dniem a nocą, zasypia, kiedy zaspokoimy jego potrzeby. Niemowlę nie chce spać w dzień, kiedy jest głodne, wystraszone, nie ma obok mamy albo leży w brudnym pampersie.

U większości niemowląt problemy ze snem pojawiają się około szóstego tygodnia życia, kiedy dziecko zaczyna odróżniać dzień od nocy i zaczyna być ciekawe świata. W następnych tygodniach ważniejsze od drzemki w ciągu dnia będzie przyglądanie się otoczeniu, nasłuchiwanie odgłosów domu. Niemowlę nie chce spać nie tylko dlatego, że jest głodne, ale także właśnie ciekawe świata. Kłopoty ze snem zmniejszają się około 5. miesiąca, kiedy niemowlę zacznie wydłużać sen w nocy i będzie spać bez przerwy przez 5-6 godzin.

Niemowlę nie chce spać w ciągu dnia, bo im jest starsze, tym dociera do niego więcej emocji i wrażeń. To dla niego trudne doświadczenia.

Czemu dziecko powinno spać w dzień?

Większość niemowląt ma kilka drzemek w ciągu dnia. Sen, najlepiej spokojny i dłuższy jest bardzo ważny. W czasie głębokiego snu mózg wzmacnia połączenia neuronowe, a w czasie snu płytkiego system odpornościowy. W czasie snu organizm wydziela hormon wzrostu – to właśnie w czasie snu dziecko rośnie i przybiera na wadze.

Zapotrzebowanie na drzemki w ciągu dnia zmienia się w zależności od wieku dziecka:

Noworodek i maleńkie niemowlę do 3. miesiąca życia ma 4-5 drzemek w ciągu dnia i drugie tyle w nocy.

Dziecko, które skończyło 3 miesiące zazwyczaj ma około czterech drzemek w ciągu dnia.

Dziecko 6-miesięczne – dwie dłuższe drzemki.

Roczne dziecko – 1-2 drzemki w dzień.

Dwu- i trzylatek potrzebuje jednej drzemki w ciągu dnia.

Małe dzieci intensywnie poznają świat i są bacznymi obserwatorami otoczenia, nowe bodźce to duże wyzwanie dla ich zmysłów. Dlatego drzemka w ciągu dnia jest czasem odpoczynku, wyciszenia i nabrania sił. To także czas regeneracji, szczególnie bombardowanego bodźcami układu nerwowego. Dlatego warto kłaść dziecko na drzemkę w ciągu dnia, by wzmocnić jego organizm.

Jak zachęcić dziecko do spania w dzień?

Kiedy dziecko nie chce spań w dzień, to często znaczy, że ma problem z zaśnięciem z powodu nadmiaru bodźców. Jak zatem pomóc dziecku, które ma problem ze spaniem w dzień?

Przestrzegaj w miarę stałego planu – uporządkowany rytm dnia, stałe pory spaceru, posiłków i drzemek to dla maleństwa dobra nauka rytuałów, z czasem drzemka będzie dla niego naturalna.

Zapewnij dziecku aktywność – dziecko po aktywnym spacerze czy zabawie, która go angażuje, będzie dobrze przygotowanie do drzemki. Zmęczone dziecko będzie chciało odpocząć. Warto jednak pilnować, by dziecko nie było zbyt zmęczone, bo wówczas także może mieć problem z zaśnięciem.

Wycisz dziecko przed drzemką – niech to będzie spokojna zabawa, unikanie telewizora, rytuały związane ze snem. Także w ciągu dnia sekwencja tych czynności może być taka sama.

Ważne jest, by nie zmuszać dziecka do spania. Na pewno będą takie dni, kiedy drzemka się nie uda. Trzeba być elastycznym i nie kłaść dziecka na siłę.

Autorki poradnika „Sen u dzieci” zwracają uwagę na jeszcze inne zależności, których rodzice małych dzieci często nie doceniają:

„Wiele dzieci, zwłaszcza małych, reguluje swój rytm okołodobowy zgodnie ze słońcem. Zimą wstają trochę później, latem wcześniej. Dzieci mające problem z zasypianiem często też niechętnie wstają z łóżka. Rodzice uważają, że potomstwo jest przemęczone, więc pozwalają maluchom pospać w weekend. Zwłaszcza że wielu dorosłych, gdy nie musi iść do pracy, też lubi wydłużyć noc o sobotni czy niedzielny poranek. Niestety, takie poranne lenistwo odbija się czkawką najczęściej w niedzielny wieczór, kiedy dziecko nie chce się położyć o rozsądnej porze i zasypia później niż zwykle.”

Jeśli dziecko nie chce spać w dzień, a przy tym oczy mu się zamykają i jest marudne, skonsultuj to z pediatrą.

Źródła:

  1. Kaczor, M. Szczęsna, Sen u dzieci, Wyd. Marginesy, 2019 r.
  2. Huntjens, Dobry sen maluszka. Jak nauczyć dziecko spać. Poradnik dla niewyspanych rodziców, Wyd. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o, 2019 r.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2