Najlepsze kubki dla niemowląt - ranking/fot. Getty Images Najlepsze kubki dla niemowląt – ranking/fot. Getty Images

Najlepsze kubki dla niemowląt – ranking

Nauka samodzielnego picia to długotrwały proces, przez który każde dziecko przechodzi w swoim tempie. Pierwsze próby picia z kubeczka nie zawsze są udane, a rodzice wówczas stresują się nie mniej niż ich dzieci. Z pomocą może przyjść wiedza, jaki kubek jest najbardziej odpowiedni na danym etapie rozwoju malucha. W poniższym wpisie wyjaśniamy, kiedy warto stosować kubki niekapki i jakie są zalety picia z kubków otwartych.

Spis treści:

Nauka picia dla niemowlęcia

Nauka picia to duże wyzwanie dla niemowlęcia i jednocześnie bardzo ważny etap w jego rozwoju. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) optymalnym momentem do rozpoczęcia treningu picia jest szósty miesiąc życia. Przez pierwsze półrocze mleko matki dostarcza niemowlęciu wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz odpowiednio nawadnia dziecko, dlatego nie ma potrzeby podawania mu jakichkolwiek napojów. Po tym okresie wprowadzenie dodatkowych płynów do diety dziecka jest niezbędne.

Na rynku jest dostępnych wiele rodzajów butelek i kubeczków treningowych do picia. Rodzice nie zawsze jednak wiedzą, który produkt będzie najlepszy dla ich dziecka. Obecnie nie zaleca się podawać niemowlakowi wody w butelce ze smoczkiem, ponieważ ma to negatywny wpływ na rozwój zgryzu i aparatu mowy. Dla zdrowia zębów znacznie lepsze jest picie z kubeczka otwartego, a na etapie przejściowym można zastosować kubek niekapek. Kolejną umiejętnością, której uczy się dziecko, jest picie przez słomkę.

Zalety picia w kubku

Jeśli podajemy dziecku wodę w kubku, uczymy malucha:

  • prawidłowego połykania,
  • odpowiedniego sposobu oddychania (wdechu nosem i wydechu ustami), który jest ważny dla nauki mówienia,
  • właściwego ułożenia warg i języka.

Naukę picia najlepiej rozpocząć od podawania dziecku gęstszych płynów, np. smoothie lub jogurtu. Należy przystawić maluchowi kubek do dolnej wargi i zachęcić do picia. Jeśli dziecko nie podejmie próby, nie powinniśmy go do tego zmuszać. Niemowlę może po prostu nie być jeszcze na to gotowe. Odpuśćmy i ponówmy próbę kiedy indziej.

Który kubek dla niemowlaka jest najlepszy?

Pierwszy kubek dla niemowlaka musi być dopasowany do etapu rozwoju dziecka i jego umiejętności w zakresie pobierania pokarmu. Docelowo maluch powinien pić z kubka otwartego, jednak początkowo może to być trudne, ponieważ to zupełnie inna czynność niż ssanie. Pijąc z kubka, dziecko musi nauczyć się domykać wargi i utrzymywać płyn w ustach. Podczas tej czynności język i policzki pracują inaczej niż podczas ssania. Woda szybko przesuwa się w jamie ustnej i dziecko musi się z tym oswoić.

Rozwiązaniem pośrednim jest kubek niekapek. Ma on specjalny ustnik wykonany z silikonu lub plastiku, przez który dziecko pobiera płyn. Zaletą tego typu rozwiązania jest możliwość samodzielnego trzymania kubka i brak ryzyka zakrztuszenia się. Picie wody z tego kubka jest podobne do picia z butelki ze smoczkiem, dlatego kubki niekapki powinny być stosowane tylko przez pewien czas.

Kubki do nauki picia dla dziecka

Jeśli dziecko karmione piersią pije wodę z kubka niekapka, powinniśmy zakończyć ten etap po pierwszym roku życia niemowlęcia. Długotrwałe korzystanie z tego typu kubków oraz butelek i smoczków może sprzyjać rozwojowi wad zgryzu, wad wymowy oraz nieprawidłowej technice połykania. W badaniu przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych zaobserwowano, iż dzieci, które korzystały z kubka niekapka między drugim a piątym rokiem życia, częściej miały próchnicę zębów. Wynikało to z faktu, że rodzice chętniej podawali w takim naczyniu słodkie napoje. Dobre nawyki powinny być wprowadzane już od najmłodszych lat, ponieważ od nich będzie zależało zdrowie dziecka.

Kubki do nauki picia dla dziecka wybierajmy świadomie. Nie kierujmy się panującą modą oraz wszechobecnymi reklamami. Wiele firm zachęca rodziców do kupowania dzieciom kubków ułatwiających picie, jednak nie zawsze są one konieczne.

Jaki kubeczek wybrać dla dziecka?

Najczęstsze rodzaje kubków treningowych dla niemowląt to kubki niekapki oraz kubki 360°. 

Kubki niekapki mogą mieć dziobek lub ustnik. W niektórych kubkach z ustnikiem znajduje się specjalny zaworek, który zapobiega wylewaniu się napoju, a woda dostaje się do ust dziecka dopiero w momencie, kiedy zostanie zassana. Kubki z ustnikiem bez zaworu trzeba przechylić, aby móc się napić. Pokrywka i niewielki otwór ustnika chronią przed wylaniem płynu w razie przewrócenia kubka. Dla dzieci, które nie ukończyły szóstego miesiąca życia, lepiej jest wybrać miękki ustnik wykonany z silikonu. Starsze dzieci mogą już pić z twardych, plastikowych ustników.

Kubek 360˚ można wprowadzić jako kolejny etap po kubku niekapku. Nie ma w nim ani ustnika, ani słomki, natomiast wokół krawędzi przebiega uszczelka. Wystarczy, że dziecko przyłoży usta do dowolnego miejsca na obwodzie. Płyn nie wycieka przy delikatnym przechyleniu kubka, dlatego trzeba go delikatnie zassać.

Kubek otwarty to ostatni etap na drodze do samodzielnego picia. Może to być zwykły kubek jak dla osoby dorosłej lub specjalny zakrzywiony kubek, w którym dziecko widzi zawartość bez pochylania się. Na czas spacerów i wycieczek dla niemowlaka przyda się kubek z rurką.

Jak powinien wyglądać dobry kubek dla niemowlaka?

Podczas zakupu kubka dla niemowlaka powinniśmy zwrócić uwagę na kilka parametrów. Pierwszym z nich jest materiał, z którego kubek jest wykonany. Większość kubków dla rocznych i starszych dzieci wykonana jest z plastiku, ponieważ materiał ten jest lekki i się nie tłucze. Wybierajmy te modele, które nie zawierają bisfenolu A (BPA) i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji. W przypadku kubków z pokrywką najlepiej kupić takie, w których zatyczka jest przykręcana. Dzięki temu dziecku nie uda się wyciągnąć pokrywki i wylać płynu. Pod uwagę weźmy również łatwość czyszczenia kubka. Jeśli będzie miał on niestandardowy kształt, zachowanie go w pełnej czystości może być kłopotliwe.

Źródła:

  1. Czajkowska M., Kaptur E. Metoda Vojty w diagnozie i terapii triady ssanie–połykanie–oddychanie u dziecka przedwcześnie urodzonego, Sprawności formacyjne.
  2. Szajewska H. 7. Wprowadzanie pokarmów uzupełniających [w:] Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży Szajewska, Hanna, et al. „Medycyna Praktyczna”, 2017: 46–50.

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź